Umiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest opisanie, na podstawie studium przypadku osoby z uszkodzeniem słuchu, czynników, które w historii jej życia decydują o rozwijaniu się szeroko rozumianych umiejętności komunikacyjnych oraz jaką rolę odgrywają one w kształtowaniu perspektyw życiowych w obszarze edukacji, życia zawodowego i rodzinnego. Aby zrealizować założone cele, w pierwszej części artykułu zaprezentowano opis rozwoju, wychowania i edukacji badanej osoby od urodzenia aż do okresu ukończenia studiów wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu rozwoju mowy i komunikacji. Następnie dokonano charakterystyki wyników badań, przeprowadzonych w czasie studiów wyższych z wykorzystaniem pięciu narzędzi badawczych, służących do oceny i samooceny umiejętności komunikacyjnych, poczucia satysfakcji z komunikacji oraz poczucia identyfikacji ze środowiskiem słyszących lub niesłyszących. Analiza tych danych pozwoliła sformułować wnioski dotyczące roli doświadczeń życiowych i umiejętności komunikacyjnych wbudowaniu własnej tożsamości oraz kreowaniu własnych perspektyw życiowych.
Downloads
Bibliografia
Domagała-Zyśk E., Edukacyjne i terapeutycznie wartości lektoratu języka angielskiego dla studentów niesłyszących, w: „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan. Lublin 2006, s. 423–432.
Domagała-Zyśk E., Lektorat języka obcego dla niesłyszących i słabosłyszących studentów uczelni wyższych, w: Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zyśk, Lublin 2011, s. 105–122.
Domagała-Zyśk E., Surdoglottodydaktyka. Lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, Lublin 2014.
Domagała Zyśk E., Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych, Lublin 2013.
Kołodziejczyk R., Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących w służbie studentom z uszkodzonym słuchem w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, w: Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zyśk, Lublin 2011, s. 71-91.
Kołodziejczyk R., Kompetencje językowe studentów niesłyszących a ich szanse edukacyjne, w: Pomiędzy teorią a praktyką. Dyskursy pedagogiki specjalnej, red. Cz. Kossakowski, A. Kraule, S. Przybyliński, Olsztyn 2006, s. 237–244.
Kołodziejczyk R., On the need for Polish language lessons for hearing-impaired students, w: „Nie głos, ale słowo…” Developing language competence of people with hearing and speech disorders, red. E. Domagała-Zyśk, Lublin 2014, s. 105–123.
Kołodziejczyk R., Osoba z uszkodzeniem słuchu w komunikacji interpersonalnej, w: Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, A. Borowicz, E. Domagała-Zyśk, Lublin 2011, s. 35-61.
Kołodziejczyk R., Rozwój strategii radzenia sobie z trudnościami językowymi przez dziecko z głębokim uszkodzeniem słuchu. Studium przypadku, w: „Nie głos, ale słowo…” Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, R. Kołodziejczyk, Lublin 2015, s.105–123.
Kołodziejczyk R., Strategie przezwyciężania trudności językowych przez dziecko z uszkodzonym słuchem a metoda fonogestów, w: Wybrane problemy logopedyczne, red. J. Gruba, Gliwice 2011, s. 119-137.
Kołodziejczyk R, Strategie radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą, Lublin 2010, niepublikowana praca doktorska.
Kołodziejczyk R., Trudności gramatyczne dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, w: Surdologopedia. Teoria i praktyka. Logopedia XXI wieku, red. E. Muzyka-Furtak, Gdańsk 2015, s. 156-174.
Krakowiak K., Kim jest moje niesłyszące dziecko? Rozważania o ukrytych założeniach antropologicznych współczesnych koncepcji surdopedagogiki i audiofonologii, Lublin 2003.
Krakowiak K., O wsparcie studentów niesłyszących w społeczności akademickiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2003.
Krakowiak K., Udział uniwersytetu w przemianach edukacji osób z uszkodzeniami słuchu, w: „Nie głos, ale słowo…”. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji, red. R. Kołodziejczyk i in., Lublin 2020, s. 15–34.
Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, seria: Komunikacja językowa i jej zaburzenia, t. 3, Lublin 1992.
Kwiatkowska A., Tożsamość młodzieży niesłyszącej w świetle badań ankietowych, w: „Nie głos, ale słowo…” Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan, Lublin 2006, s. 197–209.
Suchorowska P., Sposoby komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem w Polsce, niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem dr R. Kołodziejczyk. Lublin 2012.
Suchorowska P., Sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu w wybranych krajach (studium porównawcze), Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. K. Krakowiak, Lublin 2014.
Copyright (c) 2021 Biografistyka Pedagogiczna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.