Zrodził się pomysł powołania czasopisma: "Biografistyka Pedagogiczna" (ISSN 2543-6112), które stałoby się forum wymiany myśli dla badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy, a zajmujących się badaniem biografii i ukazywaniem ich w aspektach pedagogicznych, edukacyjnych i wychowawczych. Potrzebę takiego forum zgłaszali uczestnicy cyklicznych konferencji: „Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki” oraz „Biografie codzienności”, organizowanych przez Katedrę Biografistyki Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Nowy rocznik „Biografistyka Pedagogiczna” nie zastąpi serii wydawniczej „Biblioteka Katedry Biografistyki Pedagogicznej”, ale będzie czasopismem towarzyszącym jej, związanym z działalnością Fundacji „Biografie Codzienności”.

Pragniemy, aby czasopismo „Biografistyka Pedagogiczna” wpisało się w nurt badań biograficznych na gruncie pedagogiki, ale także historii, socjologii, psychologii, teologii, historii literatury, a nawet nauk ścisłych. Na łamach rocznika będziemy starali się publikować szkice biograficzne, badania wykorzystujące metody biograficzne i autobiograficzne, materiały ukazujące dokumenty osobiste i źródła do badania biografii oraz sposoby ich zaprezentowania i edycji. Nie zabraknie tu także artykułów przedstawiających i recenzujących interesującą literaturę biograficzną oraz ukazujących badania biograficzne.

Ramy programowe rocznika winny obejmować następujące zagadnienia:

  • metody i narzędzia badawcze do badań na gruncie biografistyki pedagogicznej;
  • badania biograficzne w kontekście wychowania, edukacji, patriotyzmu, personalizmu, kontaktów międzypokoleniowych;
  • kreowanie wzorów i wzorców osobowych oraz ich wykorzystanie w edukacji i kulturze;
  • propagowanie w edukacji, wychowaniu, kulturze i literaturze biografii postaci znaczących;
  • badanie biografii nauczycieli, wychowawców, wykładowców, uczonych, profesorów;
  • badania nad środowiskami szkolnymi, wychowawczymi, opiekuńczymi i akademickimi;
  • znaczenie biografii w funkcjonowaniu, kreowaniu i badaniach dotyczących tradycji narodowych i etnicznych;
  • biografie a badania pamięci auto/biograficznej i miejsc pamięci;
  • andragogiczny wymiar biografii osób starszych;
  • biografie w chorobie, niepełnosprawności i wykluczeniu społecznym;
  • terapeutyczny wymiar biografii i biograficzności;
  • źródła do badania biografii;
  • bogactwo literatury biograficznej.