Przekaz prawdy historycznej o obozach koncentracyjnych jako element wychowania patriotycznego

  • Magdalena Gajderowicz Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Słowa kluczowe: Pedagogika pamięci, obozy zagłady, edukacja szkolna

Abstrakt

Istnienie obozów koncentracyjnych jest jedną z mroczniejszych kart w historii nie tylko Polski, ale i świata. Miejsca te są naznaczone ludzką śmiercią i cierpieniem. Pomimo, że powstawały w różnych częściach Europy, a ich inicjatorami był naród niemiecki, to nieustannie w mediach co pewien czas pojawia się określenie „polskie obozy”. Fraza ta jest niedopuszczalna, a jej pojawienie się najczęściej skutkuje skandalem. W obliczu tych przekłamań, oczywistym staje się, że negowanie tego kłamstwa, a także popularyzowanie prawdy jest konieczne. Dlatego też ważne jest podjęcie działań edukacyjnych w możliwie najszerszym zakresie. W artykule wyróżniono trzy przestrzenie, na terenie których można i powinno się poszerzać wiedzę historyczną w omawianym zakresie. Są to: dom rodzinny, szkoła i konkretne miejsca pamięci umiejscowione na terenie byłych obozów koncentracyjnych. Edukacja na wszystkich powyżej wymienionych płaszczyznach gwarantuje uniknięcie (przynajmniej w społeczeństwie polskim) przekłamań dotyczących naszego narodu, co z kolei jest absolutnym minimum, jakie możemy zrobić w kierunku wychowania patriotycznego. Zetknięcie z ową tematyką może skutkować podjęciem refl eksji nad własnym systemem wartości, a także wzbudzić w odbiorcy empatię, stąd podjęcie tego zagadnienia zdaje się być kwestią konieczną.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ABC News i CBS News o „polskich obozach”, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomo-sci/1,114873,6512104,ABC_News_i_CBS_News_o__polskich_obozach_.html, dostęp: 24.03.2017;

Amerykańscy dziennikarze o „polskich obozach”, http://stary.naszdziennik.pl/index.php?typ=sw&dat=20090418&id=sw23.txt, dostęp: 24.03.2017.

Błachnio R., Zagadnienia normy i szczęścia w wychowaniu patriotycznym, Wychowanie patriotyczne młodzieży, Bydgoszcz 1995.

Fatalne słowa Obamy: polski obóz śmierci, http://www.tvp.info/7515404/swiat/fatalne--slowa-obamy-polski-oboz-smierci/, dostęp: 24.03.2017.

Skandaliczna wpadka Baracka Obamy: „polski obóz śmierci”, http://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-skandaliczna-wpadka-baracka-obamy-polski-oboz-smierci,nId,609089, dostęp: 24.03.2017.

Jendroszczyk P., P. Zychowicz, Niemcy piszą o „polskim obozie”, http://www.rp.pl/arty-kul/279516-Niemcy-pisza-o--polskim-obozie-.html#ap-1, dostęp: 24.03.2017.

Kania A., Nauczanie o Auschwitz i Holokauście w kontekście programu wychowawczego szkoły, w: Aushwitz i Holokaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji, red. P. Trojański, Oświęcim 2008.

Kosiński J., Niemieckie obozy koncentracyjne i ich filie, Stephanskirchen 1999.

Kranz T., Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki, Lublin 2009.

„Lager polacco”: włoska agencja ANSA robi z Auschwitz „polski obóz”. To samo pisała 6 lat temu. Skandaliczna głupota czy prowokacja?, http://wpolityce.pl/polityka/169075-lager-polacco-wloska-agencja-ansa-robi-z-auschwitz-polski-oboz-to-samo-pisala-6-lat-temu-skandaliczna-glupota-czy-prowokacja, dostęp: 24.03.2017.

Maślikowski S., Auschwitz i Holokaust – edukacja szkolna czy pozaszkolna?, w: Aushwitz i Holokaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji, red. P. Trojański, Oświęcim 2008.

Molesztak A., Wychowanie patriotyczne z perspektywy wartości, w: Wychowanie patriotyczne młodzieży, Bydgoszcz 1995.

„Polski obóz koncentracyjny” w niemieckiej prasie, https://www.wprost.pl/145392/Polski-oboz-koncentracyjny-w-niemieckiej-prasie, dostęp:24.03.2017.

Jendroszczyk P., P. Zychowicz, „Die Welt” o „polskim obozie”, http://www.rp.pl/artykul/224405--Die-Welt--o--polskim-obozie-.html#ap-1, dostęp: 24.03.2017.

Po interwencji PAP agencja ANSA usunęła termin „polski obóz zagłady”, http://www.tvp.info/28648123/po-interwencji-pap-agencja-ansa-usunela-termin-polski-oboz-zaglady, dostęp: 24.03.2017.

Sieradzki S., Niemieckie zakłamywanie historii trwa w najlepsze. Największa tamtejsza agencja prasowa użyła sformułowania „polski obóz zagłady”. Już powtórzyły je inne gazety, http://wpolityce.pl/polityka/151234-niemieckie-zaklamywanie-historii-trwa-w-najlepsze-najwieksza-tamtejsza-agencja-prasowa-uzyla-sformulowania-polski-oboz-zaglad-juz-powtorzyly-je-inne-gazety, dostęp: 24.03.2017.

Słownik języka polskiego, oprac. L. Drabik, A. Kubiak-Sokół, E. Sobol i in., Warszawa 2016.

Szabłowska-Zaręba M., Nauczanie o Holokauście na lekcjach języka polskiego na III i IV poziomie – uwagi i propozycje metodyczne, w: Auschwitz i Holokaust. Edukacja w szkole i miejscu pamięci, red. P. Trojański, Oświęcim 2014.

Szuchta R., Holokaust jako konieczny temat nauczania w polskich szkołach, w: Holokaust lekcja historii. Zagłada Żydów w edukacji szkolnej, red. J. Chrobaczyński, P. Trojański, Kraków 2004.

Zaborski M., Pedagogika pamięci – uciążliwy obowiązek czy szansa edukacji?, w: Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie, red. T. Gumuła, T. Dyrda, Radom 2004.

Opublikowane
2018-12-17
Dział
Studia i rozprawy