Chiara „Luce” Badano
Błogosławiona Nastolatka wzorem dla współczesnej młodzieży
Abstrakt
Młodzi ludzie w dzisiejszej rzeczywistości czują się coraz bardziej zagubieni moralnie i duchowo. Takiej sytuacji niewątpliwie sprzyja brak uniwersalnych wartości, filarów, na których opierają się określone wzorce i modele zachowań, a także obecny indywidualizm i pluralizmu zasad, subiektywizm wartości i norm. W obliczu tych zagrożeń szczególną rolę odgrywają wzory osobowe, które mogą zainspirować do wybierania drogi „pod prąd”, poszukiwania tego, co prawdziwie jest wartościowe. W niniejszym artykule odwołałam się do świadectwa życia Chiary „Luce” Badano – Błogosławionej Nastolatki, patronki młodzieży, współczesnej świętej. Dziedzictwo, które pozostawiła po sobie – w postaci przykładu krótkiego, ale duchowo bogatego życia – nieustannie jest odkrywane przez dzisiejszych nastolatków i stanowi inspirację do podejmowania wysiłku, by wzrastać duchowo i moralnie, bardziej „być” niż „mieć”, a tym samym potwierdzić swoją osobową godność, być osobą nie tylko na płaszczyźnie ontologicznej, ale stać się nią faktycznie.
Downloads
Bibliografia
Brezinka W., Chrześcijańskie cele współczesnego wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak, T. Ożóg, Lublin 2000, s. 49–62.
Markowicz M., Chiara Luce Badano – święta za życia, „Apostolstwo chorych”, 7 (2013), https://www.apchor.pl/temat/2013/07/22/Chiara-Luce-Badano-swieta-za-zycia, dostęp: 18.04.2021.
Chudy W., Jan Paweł II – Nauczyciel kultury. Osoba ludzka znakiem trudu i nadziei, w: Osobowy wymiar kultury. Materiały XV Ogólnopolskiego Forum Szkół Katolickich, Jasna Góra 18-20 listopada 2004, red. J. Dobrzyńska, Warszawa 2004, s. 29–47.
Chudy W., Sens życia a sens trudu, w: Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i kościoła, red. A. Bartoszek, D. Sitko, Katowice-Ruda Śląska 2003, s. 31–45.
Dyczewski L., Kultura polska w procesie przemian, Lublin 1993.
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Ruch Focolari, https://www.focolare.org/polska, dostęp: 14.04.2021.
Jan Paweł II, Abyście umieli zdać sprawę z nadziei, która jest w was (1J 4,16). Orędzie na I Światowy Dzień Młodzieży (1985), https://papiez.wiara.pl/doc/378808.Abyscie-umieli-zdac-sprawe-z-nadziei-ktora-jest-w-was-1-P-3-15, dostęp: 14.04.2021.
Jan Paweł II, Przemówienie Jana Pawła II do młodzieży w Poznaniu, Poznań, Plac Adama Mickiewicza, 3.06.1997, w: tenże, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, Kraków 2005, s. 917-924.
Kijas Z., Wstęp, w: M. Zanzucchi, „Mam wszystko…”. 18 lat życia Chiary Luce, przeł. Zespół, Kraków 2010, s. 5–8.
Magrini M., Jasne Światło. Błogosławiona Chiara Badano, przeł. D. Chodyniecki, Częstochowa 2017.
Maritano L., Wstęp, w: M. Magrini, Jasne Światło. Błogosławiona Chiara Badano, przeł. D. Chodyniecki, Częstochowa 2017, s. 9–14.
Mizińska J., Autorytet: przywódca czy przewodnik, „Ethos”, 1 (1997) s. 210–218.
Ożóg T., Kulturowe zagrożenia wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M Nowak, M. Filipiak, Lublin 1980, s. 167–188.
Rodziński A., Na orbitach wartości, Lublin 1998.
Urbaniak A., Multimedia a wychowanie, „Wychowawca”, 6 (2000) s. 8–11.
Valwerde C., Antropologia filozoficzna, tłum., G. Ostrowski, Poznań 1998.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Wójtowicz M., Powszechna niepełnosprawność człowieka w „Myślach” B. Pascala, w: Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i kościoła, red. A. Bartoszek, D. Sitko, Katowice–Ruda Śląska 2003, s. 17–30.
Zanzucchi M. „Mam wszystko…”. 18 lat życia Chiary Luce, przeł. Zespół, Kraków 2010.
Zdybicka Z., Rola religii w kształtowaniu osobowego modelu kultury, w: W kierunku religijności, red. B. Bejze, Warszawa 1983, s. 283–295.
Copyright (c) 2021 Biografistyka Pedagogiczna
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.