Znaczenie miejsca rekonstruowane z perspektywy doświadczeń biograficznych
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie znaczenia miejsca w życiu narratora. Podstawą analizy jest narracja, jakiej wysłuchałam w związku z prowadzeniem badań biograficznych wśród mieszkańców Machowa. Na terenie tej społeczności lokalnej w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia odkryto złoża siarki i podjęto decyzję o budowie kopalni. W konsekwencji mieszkańcy Machowa zostali przesiedleni. Badania z osobami przesiedlonymi przeprowadziłam na podstawie wywiadu narracyjnego. Mój Narrator, wraz z rodzicami i rodzeństwem opuścił Machów w roku 1960. Obecnie pracuje jako misjonarz na Madagaskarze.
Downloads
Bibliografia
Buczyńska-Garewicz H., Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków 2006.
Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa, 1994.
Kurantowicz E., O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wrocław 2007.
Ladson-Billings G., Foreword, The Foreign self. True Telling as Educational Inquiry, red. F. Tochon, Madison, WI, 2002.
Melchior M., Społeczna tożsamość jednostki, Warszawa 1990.
Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa, w: Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006.
Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka: rozprawy o metodzie, przeł. E. Bieńkowska i in., Warszawa 1975.
Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2012.
Szacki J., Tonnies Ferdynand, w: Encyklopedia socjologii, Warszawa 2002.
Szczepański M. S., Ślęzak-Tazbir W., Niegościnne przestrzenie. Getta społeczne i przestrzenne w starym regionie przemysłowym, w: Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Warszawa 2007.
Theiss W., Mała ojczyzna. Kultura, Edukacja, Rozwój lokalny, Warszawa 2001.
Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa 1987.