Edukacja i resocjalizacja więziennych matek przez macierzyństwo
Abstrakt
Od pierwszych chwil życia dziecko podlega procesowi uczenia się. Pierwszym wzorcem staje się dla niego matka, od której uczy się podstaw. Nie chodzi tylko o słowa i zachowania, ale także o sposób funkcjonowania w społeczeństwie. Jeśli nie nauczy się tego we wczesnych latach swojego rozwoju, z pewnością dojdzie do zaburzenia procesu socjalizacji. Analiza biografii osadzonych kobiet pokazuje, że ich socjalizacja w większości przypadków była zaburzona, a co za tym idzie – powielały one nieprawidłowe wzorce w dorosłym życiu. Częstokroć te z nich, które na wolności były już matkami, zaniedbywały obowiązki macierzyńskie, zaś te, które stały się nimi w warunkach izolacji, nie są dostatecznie (lub wcale) przygotowane do pełnienia takiej roli. Edukacja jako integralna część resocjalizacji pełni tu kluczową rolę. Skazane matki odbywające karę pozbawienia wolności wraz z dziećmi mają możliwość nauczenia się prawidłowych postaw i zachowań w stosunku do swoich dzieci poprzez udział w licznych formach pomocowych i warsztatowych. Procesowi edukacji powinny podlegać nie tylko one same, ale także ich dzieci, które w warunkach wolnościowych będą musiały umieć znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie. Edukacja i resocjalizacja przez miłość matki do dziecka to skuteczna metoda służąca inkluzji
Downloads
Bibliografia
Benedict R., Wzory kultury, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 2002.
Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, wyd. 2, Warszawa 2003.
Erikson E. H., Identity: Youth and Crisis. New York 1968.
Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, przeł. M. Roguszka, Poznań 1994.
Kurowska J., Dom Matki i Dziecka w Krzywańcu, „Nasz Głos”, 10 (1999).
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
Lewandowski G., Kobieta i macierzyństwo w warunkach zakładu karnego, „Universitas Gedanensis”, 12 (1995) s. 18–24.
Lewandowski G., Macierzyństwo w zakładzie karnym, „Universitas Gedanensis”, 13 (1995) s. 61–71.
Lis S., Proces socjalizacji dziecka w środowisku pozarodzinnym, Warszawa 1992.
Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2007.
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
Marczak M., Przestępczość kobiet w perspektywie teorii drogi życiowej, w: Resocjalizacja – ciągłość i zmiana, red. M. Konopczyński, B. M. Nowak, Warszawa 2008.
Marczak M., Mirosław K., Funkcjonowanie kobiet w warunkach izolacji więziennej, w: Skuteczność oddziaływań penitencjarnych, red. M. Kuć, Lublin 2009.
Matysiak-Błaszczyk A., Włodarczyk E., Macierzyństwo za kratami, „Pedagogika Społeczna”, 2004, nr 2–4, s. 51–65.
Modrzewski J., Prakseologiczne modele pomocy jako kulturowy wzór reakcji społecznej na sytuację trudną, w: Koncepcje pedagogiki społecznej, red. T. Frąckowiak, Eruditus, Poznań 1996.
Muszyńska I., Odczucie przez skazane dolegliwości kary pozbawienia wolności, „Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne, Penitencjarne”, 5 (1976).
Napora E., Cechy matek pożądane w wychowaniu dzieci, „Problemy Rodziny”, 1995, nr 1, s. 23–29.
Niedworok J., Matki więźniarki i ich dzieci w zakładach penitencjarnych: zagadnienia podstawowe, Wrocław 1988.
Psychospołeczne uwarunkowania zjawisk dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce, red. H. Machel, K. Wszeborowski, Gdańsk 1999.
Reczek H., Oddziaływanie wychowawcze wobec osadzonych ciężarnych i matek, w: Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, red. B. Hołyst, S. Redo, Warszawa 1996.
Szczurek-Boruta A., Szczurek-Boruta A., Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo: studium pedagogiczne, Katowice 2007.
Sobczyńska D., Macierzyństwo: wartości i dylematy, w: Humanistyka i płeć. Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii, red. J. Miluska, E. Pakszys, Poznań 1999.
Turner J. H., Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, przeł. E. Różalska, Poznań 2000.
Wesołowska-Krzysztofek I., Wpływ kontaktów z dziećmi na deprywację niektórych potrzeb u osadzonych kobiet, w: Problemy więziennictwa w progu XXI wieku, red. B. Hołyst, S. Redo, Warszawa 1996.