Leopold Lewicki – nauczyciel bez katedry

Słowa kluczowe: Leopold Lewicki, grafika, obraz, dzieło sztuki, uczniowie, twórczość, rząd radziecki, totalitaryzm

Abstrakt

W opracowaniu wskazuje się na wyłączną role wychowania młodego pokolenia przez Leopolda Lewickiego. Przez biografię wybitnego artysty Grupy Krakowskiej (pierwszej) i wspomnienia uczniów, analizuje się sytuacja artystyczna, światopoglądowa, zmiany społeczne. Bierzemy do uwagi okres studiów w Krakowie przed Drugą Wojną Światową i działalność twórczą po wojnie we Lwowie w czasy reżimu komunistycznego. Leopold Lewicki nie przeciwstawiał się rządowi, ani związkom zawodowym artystów, ale utrzymywał pewien dystans wobec instytucji radzieckich. Zbierał obok siebie ludzi bliskich duchowo, a nie stanowiskiem instytucjonalnym lub społecznym. Propagował wśród młodych artystów nowe idee, prowadził rozmowy intelektualne, opowiadał o własnym kształceniu, analizował dzieła sztuki zachodniej, doradzał fachowo, robił korektę prac graficznych. W środowisku artystycznym, zdominowanym przez partyjną ideologię i jedyny uznawany przez rząd kierunek sztuki – socjalistyczny realizm, obcowanie z Leopoldem Lewickim było sposobem dla młodych grafików zrozumieć sztukę współczesną, jej rozwój i kierunki. Nie będąc wykładowcą, miał wpływ na twórczość innych. Biografia Leopolda Lewickiego może być przykładem dla młodzieży dzisiejszej, ponieważ w trudnych ideologicznych warunkach on nie tylko tworzył niekonwencjonalne dzieła sztuki, ale nauczał poza ścianami uczelni.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Oleh Rudenko, Ukraińska Akademia Druku we Lwowie

Doc. dr, pracuje w Ukraińskiej Akademii Druku we Lwowie.

Bibliografia

Besaga M., Leopol’’d Levic’kij.Vstupna stattâ, w: Leopol’d Levic’kij, red. M. Voloŝak, L’vìv 2006.

Chrzanowska-Pieńkos J., Pieńkos A., Grupa Krakowska, w: Leksykon sztuki polskiej XX wieku. Sztuki plastyczne, Poznań 1996.

Leon Chwistek. Wybór pism estetycznych, red. Teresa Kostyrko, Kraków 2004.

Leopol’d Levic’kij:spogadi pro hudožnika, red. L. Pavlišin, L’vìv 2006, c. 32.

Mistectvo L’vova peršoïpolovini hh stolìttâ. Katalog vistavki, red. O. Rìpko, L’vìv 1996.

Ostrovskij G., Leopol’d Levickij, Moskva 1978.

Rudenko O., Ân Boloz Antonevič: na storožì pol’s’kogo formìzmu, „Vìsnik Harkìvs’koï deržavnoï akademìï dizajnu ìmistectv”, 2012, nr 8.

Semenûk V., Formuvannâta rozvitok tvorčogo metodu Leopol’da Levic’kogo u kontekstìsuspìl’no-polìtičnih peretvoren’ v Ukraïnì 1930–1960-h rokìv, „Narodoznavčì zošiti”, 2016, nr. 5 (131).

Wywiad z Iwanem Ostafijczukiem, przeprowadził O. Rudenko, Lwów, 20 grudnia 2016, Archiwum autora.

Wywiad z Jurijem Czarysznikowym, przeprowadził O. Rudenko, Lwów, 23 czerwca 2016, Archiwum autora.

Wywiad z Zinowijem Kułykowcem, przeprowadził O. Rudenko, Lwów, 1 marca 2018, Archiwum autora.

Opublikowane
2020-09-08
Dział
Studia i rozprawy