Księża Białorusini w II Rzeczypospolitej – patrioci czy nacjonaliści?

Słowa kluczowe: II Rzeczypospolita, Białorusini, patriotyzm, Kostanty Stepowicz, Jan Siemaszkiewicz, Wincenty Godlewski, Adam Stankiewicz

Abstrakt

Po pierwszej wojnie światowej w granicach II Rzeczypospolitej znalazły się ziemie zamieszkałe w znacznej części przez ludność białoruską, zróżnicowaną wyznaniowo, w tym wyznania rzymskokatolickiego. Wywodzący się z niej księża katoliccy (m.in.: Kostanty Stepowicz, Jan Siemaszkiewicz, Wiktor Szutowicz, Wincenty Godlewski, Adam Stankiewicz, Władysław Tołłoczko), głosili kazania w języku białoruskim, co spotkało się ze sprzeciwem władz duchownych. Przed pierwszą wojną światową – jeszcze w Imperium Rosyjskim – związani oni byli z białoruskim pismem katolickim „Biełarus” (1913–1915), głoszącym idee białoruskiego odrodzenia narodowego. W II Rzeczypospolitej władze duchowne, zwłaszcza arcybiskup wileński Romuald Jałbrzykowski, nie patrzyły zbyt przychylnie na udział księży w białoruskim ruchu narodowym, zwłaszcza w Białoruskiej Chrześcijańskiej Demokracji, oraz na głoszenie przez nich kazań w języku białoruskim. Mimo że byli patriotami swego kraju, przez władze duchowne traktowani byli jako nacjonaliści, a nawet komuniści. Za białoruską opcję narodową spotykały ich prześladowania ze strony władz polskich: rewizje, aresztowania, więzienie oraz przeniesienia do innych – polskojęzycznych – parafii. Można stawiać pytania, dlaczego w Polsce międzywojennej, zróżnicowanej narodowościowo księży Białorusinów traktowano jak wrogów państwa polskiego, dlaczego zakazywano im kazań w języku miejscowej ludności, dlaczego nie pozwalano współpracować z białoruską prasą chadecką („Krynica”, „Biełaruskaja Krynica”, „Chryścijanskaja Dumka”) wychodzącą w Wilnie, dlaczego przenoszono ich na misje albo do innych, obcych im parafii. Ci, którzy zdołali przeżyć drugą wojnę światową i znaleźli się w nowych granicach Polski, skrzętnie ukrywali swą narodowość, służąc wiernie Kościołowi katolickiemu, m.in. ks. Jan Siemaszkiewicz. 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Biblioteka Białoruskiej Akademii Nauk w Mińsku, Dział Rękopisów, F. 23, op. 1, Materiały ks. Wiktora Szutowicza, List – zaproszenie na zjazd księży Białorusinów w Mińsku do ks. W. Szutowicza.

A. O., OO. Marianie wysiedleni z Drui, „Kurjer Wileński”, nr 159, 12 czerwca 1938.

Ad redakcji, „Krynica”, nr 1, 8 października 1917.

Biełaruskіia relіhіjnyja dziejaczy XX stahoddzia, Mіnsk–Miunchien 1999.

Choruży W., Ks. dr Józef (Atanazy) Reszeć (1890–1958), „Białoruskie Zeszyty Historyczne”, 1997, z. 7.

Górski T., Stosunek biskupa Matulewicza do spraw językowych diecezji wileńskiej 1918–1925, Rzym 1970.

Jan z-pad Łasosny, Garadzienskі biełaruskі gurtok 1913 h. Uspamіny, „Krywіcz”, nr 1 (7).

L. S.-Sz., Uspamіny ab „Horadzienskіm hurtku Biełaruskaj Moładzі”, „Studenskaja dumka”, 1925, nr 3, 4.

Moroz M., „Krynica”. Ideologia i przywódcy białoruskiego katolicyzmu, Białystok 2001.

Moroz M., Zatarg o język kazań w Żodziszkach, cd., „Białoruskie Zeszyty Historyczne”, 1998, nr 10.

Nawіna A. , Na darozie da nowaha życ’cia, „Maładaja Biełarus”, 1912, nr 1.

Poczopko B., „Biełarus” (Ze wspomnień redaktora), „Przegląd Wileński”, nr 16, 11 października 1925.

Propaganda białoruska w kościele, „Dziennik Wileński”, nr 287, 15 grudnia 1928.

Siemaszkiewicz J., Da maich daŭniejšych pryjacielaŭ Palakaŭ, „Krynica”, nr 7, 21 marca 1920.

Stankievič A., Biełaruski chryścijanski ruch, Vilnia 1939.

Stankievič А., Biełaruskі chrys’cіianskі ruch, w: tenże, Z Boham da Biełarusі, Wіlnia 2008.

Stankiewicz A., Rodnaja mowa u’swiatyniach, Wilnia 1929.

Swajak K., Dzieja majej myśli, serca i woli, Wilnia 1932.

Tomaszewski J., Zatarg o język kazań w Żodziszkach w kwietniu 1925 r., „Białoruskie Zeszyty Historyczne”, 1996, nr 1 (5).

Turonak Ju., Z paczynu prałata S’ciafana Danіsiewіcza, w: tenże, Madernaja hіstoryja Biełarusі, Wilnia 1929.

Turonak Ju., Da gіstoryі Drujskaga Maryjanskaga manastyra, w: tenże, Madernaja hіstoryja Biełarusі, Wilnia 2006.

Waszkiewіcz A., A. Paszkiewіcz, Zwanar niezależnas’cі, w: A. Stankiewіcz, Z Boham da Biełarusі, Wіlnia 2008.

Opublikowane
2018-12-17
Dział
Studia i rozprawy